Isometrische training

2001

Keep your face fit - Isometric training - Anne Roggen

2016

Naarmate we ouder worden verliezen onze spieren van nature hun kracht en volume. Dit geldt ook voor de gelaatsspieren. Afname van spiermassa is één van de oorzaken van verslapte gelaatscontouren. Regelmatige isometrische training helpt dit proces afremmen. De gelaatsspieren worden er sterker door en bieden een betere structurele ondersteuning van de huid. Het volume en de contouren van het gelaat blijven op peil, waardoor het gezicht er strakker uitziet.

Spiermassa neemt af

Ouder worden gaat ontegensprekelijk samen met verlies van spiermassa. Tussen de leeftijd van 20 en 80 verliezen we ongeveer de helft van ons spierweefsel. Mensen die weinig lichaamsbeweging nemen kunnen meer spiermassa verliezen dan actieve mensen.

Huidverslapping

Verlies van spiermassa is belangrijk, omdat je hierdoor inboet aan kracht en fitheid en er bovendien ouder gaat uitzien. Onze huid krijgt vorm door wat er onder ligt: vetweefsel en spieren. De gelaatsspieren vormen als het ware de ‘kapstok’ van de huid. Ze geven structuur aan het gezicht en helpen om de gelaatscontouren sterk te houden. Spierverlies veroorzaakt net als vetverlies huidverslapping, meer rimpels en minder elasticiteit.

Bodybuilding bestrijdt de uiterlijke tekenen van veroudering

Als je er fit wilt blijven uitzien is het essentieel om je spiermassa op peil te houden door middel van training. Zoals iedereen weet is bodybuilding een uitstekende manier om het verlies van spierkracht en -massa te bestrijden. Bodybuilding maakt gebruik van weerstandstraining om de spieren te ontwikkelen. Weerstanden zoals fitnesstoestellen en halters zorgen ervoor dat de spieren fitter en voller worden. Hierdoor krijgt verslapping geen kans.

Isometric training gewichten

Facebuilding = bodybuiling

Analoog met bodybuilding pakt facebuilding de gelaatsspieren aan door middel van weerstandstraining. Facebuilding werkt preventief tegen verslapping van de gelaatsspieren en verleent het gezicht meer volheid door het als het ware ‘op te vullen’ met toegenomen spiermassa.

Isometrische training

Al de oefeningen in het boek ‘Hou je gezicht fit’ zijn gebaseerd op isometrische training, een manier van spierversterking waarvan de doeltreffendheid door tal van wetenschappelijke studies is aangetoond.

Spieren zijn uniek in het vermogen dat ze hebben om kracht te genereren. Die kracht wordt geleverd in drie verschillende vormen: excentrische bewegingen waarbij de spiervezels verlengen, concentrische acties waarbij de spieren verkorten, en isometrische aanspanningen waarbij de lengte van de spier niet verandert maar de spier wel kracht levert.

De spierkracht is bij een isometrische spiercontractie gelijk aan de weerstand. Tijdens een isometrische workout is het dus belangrijk dat je de oefeningen zo perfect mogelijk uitvoert zonder dat de spieren uitrekken of korter worden.

Isometric training hand press

Bekende voorbeelden van isometrische krachttraining:

  • Hand press
    Druk je handen zo hard en zo lang mogelijk tegen elkaar.
  • Wall squat
    Ga met je rug tegen een muur staan en zet je voeten iets vooruit en uit elkaar. Laat je door je knieën zakken tot je knieën een hoek van 90 graden maken. Blijf zo lang mogelijk in deze positie.

Geen grimassen

Isometrische oefeningen zijn bij uitstek geschikt voor gelaatstraining: omdat er geen beweging plaats vindt, blijft de huid glad tijdens de spiercontracties.

Brandende spieren

Vooral tijdens de oefeningen voor de regio rond de mond en de wangen kan je je spieren na een poosje echt voelen branden. De dag nadien kan je zelfs lichte spierpijn ervaren, net zoals bij eender welke krachttraining.

Voorbeelden

Hou je gezicht fit!

Getrainde spieren bevorderen een fitte uitstraling, en dat geldt ook voor het gezicht. Als je regelmatig oefent, zal je gaan merken dat je gelaatscontouren strakker blijven en dat het verouderingsproces wordt afgeremd.

Ben je nog niet overtuigd van het effect van isometrische gelaatsoefeningen? Probeer dan deze oefening uit:

Ben je nog niet overtuigd van het effect van isometrische gelaatsoefeningen? Probeer dan deze oefening uit:

Hou je gezicht fit! (en lijk jonger)

Door Anne Roggen